Mit is jelent a mozaikszó? TSMT – vagyis Tervezett SzenzoMotoros Tréning:
Tervezett, mert a különböző területeken megvizsgált gyermek egyénre szabott feladatait tartalmazza.
Szenzo – ugyanis a szenzoros- érzékelő, ingereket felvevő szervrendszerekhez,(látás, hallás, tapintás, szaglás, ízlelés) és kevésbé ismert (vesztibuláris és proprioceptív) kapcsolódik és hatással van rájuk.Motoros, vagyis mozgásos, mert a mozgássorok kivitelezésén keresztül hatunk az idegrendszer érési folyamataira ez a kivitelező rész.
Tréning, mert edzéselméletre épül meleg direkt módszer (fokozódó terhelés, ismétlésszám, gyakoriság), a feladatsor egy speciális edzés, ami az erősségeket és a gyengeségeket egyaránt, szinte észrevétlenül fejleszti, ez maga a terápia.
Gyakori tünetek, melyekre a TSMT jótékony hatással van:
Kommunikációja szegényes, nehezen teremt kapcsolatot gyerekekkel, felnőttel egyaránt, szemkontaktust nem veszi fel vagy csak nagyon rövid ideig néz a társai vagy a felnőtt szemébe.
A SzeretetERŐD Terápiás Központban a komplex gyógypedagógiai vizsgálatot mindkét szülő jelenlétében végezzük! A vizsgálatot azért nevezzük komplexnek, mert pszichológus bevonásával történnek a felmérések, amit szükség esetén szakorvosi pl. fül-orr-gégészeti is kiegészíthet. És minden esetben megelőzi egy neurológiai vélemény, javaslat melyet a szülők magukkal hoznak az első vizsgálati alkalomra. Így átfogó és részletes képet kapunk a gyermek érzelmi, értelmi, szociális és testi fejlettségéről.
A vizsgálat első részében beszélgetünk a szülővel, a felmerülő panaszról, anamnézis felvétele anyával, míg apa lefoglalja a gyermeket kirakóval, építővel. Mindeközben már a gyógypedagógiai megfigyelés zajlik, és közben anya a fontos kérdésekre válaszol. Kitérünk a terhesség, szülés körülményeire, majd a gyermek fejlődésére (pl. mozgás, beszéd, szobatisztaság stb.), betegségeire, bölcsődei, óvodai, iskolai éveire. (Segítség lehet, ha az esetleg vezetett babanaplót magukkal hozzák, és a védőnők által kitöltött státuszlapokat.) Fontos az édesapa jelenléte, mert a gyermek bemelegedése az idegen környezetben így biztonságosan zajlik, és az apában felmerülő kérdésekre is azonnal választ kaphat. Sőt nagyon fontos részinformációkkal szoktak apukák rendelkezni és a jó meglátásaik is fontosak lehetnek a számunkra.
A szülővel való beszélgetés után a gyermekkel elvégzem a szükséges vizsgálatokat, melyek kiterjednek a nagymozgás, finommotorika, beszédértés, kifejező beszéd, kognitív funkciók és önellátás területeire. Mindezt játékos mozgásos feladatokkal. Fontosnak tartjuk a kapcsolattartást gyermeke pedagógusaival, bölcsődei gondozóikkal, az őt támogató szakemberekkel.
Ezután, ha úgy döntünk közösen, hogy ez egy gyümölcsöző kapcsolódás kezdete akkor időpontot egyeztetünk a Tervezett-Szenzomotoros-Tréning (TSMT) betanulására. Terápiás központunkban van lehetőség a mozgássort szakemberekkel begyakorolni így az otthon végzett feladatsort könnyebb kivitelezni.
A kontroll vizsgálatot minimum 6 hónap eltelte, de inkább 1 év után érdemes elvégezni. Az idegrendszernek időre van szüksége, hogy beépítse a megfelelő területekre az adott ingereket és a bevésődés folyamata is időhöz kötött. Minden gyermeknek egyedi a fejlődése. A Neurotipikus gyermekek körében a fejlődés gyorsabb és látványosabb is lehet, míg az eltérő fejlődésmenetű gyermekeknél ez lassabb, és az ő esetükben a folyamatos megsegítés elengedhetetlen.
Első interjú, anamnézis felvétel, gyógypedagógiai felmérés 1óra- 1óra 15 percet vesz igénybe, igazodva a gyermek testi-lelki állapotához, terhelhetőségéhez, figyelmi kapacitásához.
TSMT- home tréning menete: A szülők a gyermekkel a megadott feladatokat sorrendben, előre megírt ismétlésszámban, otthonukban végzik, és havonta kontrollra jönnek, ahol az általuk vezetett tornanaplót és a begyakorolt feladatokat mutatják be. Az ellenőrzés alkalmával a terapeuta javítja az esetleges hibákat eltéréseket, és megsegíti a szülőt és a gyermeket, hogy milyen módon tudják otthon könnyebben végezni a gyakorlatokat.
Pszichológiai konzultáció minden esetben javasolt, a több szem többet lát elve alapján, hisszük, hogy a családok megsegítése több oldalról is indokolt, és a tapasztalat azt mutatja, hogy több szakember bevonásával, team munkában, sokkal eredményesebb is.
Van lehetőség gyógypedagógiai szülőkonzultációra, tanácsadásra, külön egyeztetett időpontban.
Az alvással kapcsolatos problémák jelentősen befolyásolják az életminőséget. Ezért nem mindegy, mennyit alszik és hogyan tölti az éjszakáit a gyermek és az egész család.Az alvás az idegrendszer védekező mechanizmusa a kifáradás ellen. Eredménye a kipihent, aktivitásra kész állapot.
Az alvás és ébrenlét egymástól elválaszthatatlan fogalmak. Nyugodt, pihentető alvás nélkül elképzelhetetlen a derűs, aktív ébrenlét, és megfordítva: az élet minden szakaszában a kornak megfelelő, derűs aktivitással töltött ébrenlét a nyugodt, pihentető alvás feltétele.
A kialvatlanság rontja az ember teljesítőképességét, növeli a balesetek kockázatát és csökkenti az immunrendszer védekező képességét.
Állatkísérletekkel igazolták, hogy a tartós alvásmegvonás halálhoz is vezethet. Sőt, nem csak a mennyiségi, de a minőségi alvásmegvonás is súlyos következményekkel jár. Egy kísérlet során patkányokat minden REM fázis kezdetén felébresztettek. Így bár az állatok megkapták a szükséges alvásmennyiséget, egy alvási fázis kimaradt. Eleinte enyhe, majd egyre súlyosabb kialvatlanság jeleit mutatták, később azonban a teljes alvásmegvonásnál tapasztaltakhoz hasonlóan elpusztultak.
A napi ritmust az agyban lévő agyalapon elhelyezkedő mag (suprachiasmic nuclei vezérli, amely a hipothalamus előtt helyezkedik el. Az SCN mintegy 10 000 neuronból áll, melyek az agy középvonalában, mindkét oldalon megtalálhatók. Ha ezek a neuronok megsérülnek, a napi ritmus felborul.Az SCN működését a melatonin nevű hormon befolyásolja.
Káros, ha a gyermek kevesebbet alszik a kelleténél. Az agy munkaképességét meghaladó ébrenlét, a szükségletet nem kielégítő alvás az idegsejtek kimerüléséhez, ha ismétlődik az egész fejlődés megzavarásához, különösen a magasabb-rendű idegtevékenység zavarához vezet.
A gyermek állapotára jellemző az alvása. Alvás megfigyeléskor figyeljük annak:
– hosszúságát
– alvás/ébrenlét váltakozását
– alvó testtartását
Az alvásszükséglet minden korban más. Újszülött kortól felnőttkorig fokozatosan csökken, de korcsoportokon belül egyéni különbségek vannak.Az ébrenléti idő annak arányában hosszabbodik, ahogy a központi idegrendszer munkaképessége fokozódik.