A tipikus fejlődésű gyereknél a beszéd spontán magától beindul ha mégsem és 2 éves korra nincs legalább 50 szava a gyermeknek akkor szükség van megsegítésre.
A gyermek beszéde már csecsemőkortól indul és különböző hangadással kezdődik ezután a szótagokon át megtanul szavakat is kiejteni majd az egyszerű és összetett mondatok segítségével képessé válik beszéde által kommunikálni a környezetével. Amennyiben ez a fejlődési ív nincs meg és fejlődésbeli elmaradás mutatkozik az sok esetben együtt járhat idegrendszeri éretlenséggel.
Fejlesztést javasolhatjuk:
A beszédindító foglalkozások minden esetben előzetes felmérések alapján történnek, és előfordulhat hogy megfelelő orvosi vizsgálatok elvégzése is szükséges a fejlesztés megkezdése előtt. A terápia során minden esetben a gyermek van a középpontban, ahol játékos környezetben, kedves meleg légkörben dolgozunk, és teljes mértékben igazodunk a gyermek életkori sajátosságaihoz, szintjéhez.
Leggyakoribb tünetek amelyekre javasoljuk a foglalkozásokat: - hangadások elmaradása, beszéd késés, beszéd elmaradása, gesztusok használata a beszélt nyelv helyett, nem érthető beszéd, nyelvtanilag helytelen beszéd, egyszerű utasítások meg nem értése, verbális és nonverbális információk értelmezésének nehézsége, artikulációs problémák, beszédmotorikai gyengeség.
A fejlesztés a következő szinteken valósulhat meg:
A terápia során a komplexitás elvét követve a beszéd és nyelv mellett az egyéb területeket is fejlesztjük: mozgást, gondolkodást, figyelmet, emlékezetet, és minden olyan részképességet ami szorosan kapcsolódik az érési folyamatokhoz és a sikeres óvodai, majd iskolai beváláshoz elengedhetetlen.
Néhány játék, mely segíthet abban, hogy a beszéd indítását már otthon elkezdhessük:
Várható eredmények:
A fejlesztést egy egyéni szenzomotoros szemléletű gyógypedagógiai állapotfelmérés előzi meg, ahol feltérképezzük a gyermekek aktuális fejlettségi szintjét. A foglalkozást egy gyógypedagógus és egy gyógypedagógiai asszisztens vezeti. A terápia sikeressége érdekében heti 2 alkalommal szükséges részt venni a fejlesztő foglalkozásokon.
Kiket várunk a csoportba?
A foglalkozás kiscsoportos formában zajlik maximum 6 fővel. 2 x 30 perces blokkot tartalmaz, az egyik felében egy csoportos TSMT II torna zajlik, ahol a nagymozgást, finommozgást, állás egyensúlyt, állóképességet, monotónia tűrést, feladattudatot, szabálykövetést fejlesztjük, és a különböző feladatokkal, ingerekkel az idegrendszer érési folyamatait elindítjuk, ezáltal fejlődik a gyerekeknek a figyelme, koncentrációja, szenzoros érzékelése és a beszéde is. A fejlesztő foglalkozás másik felében pedig egy játékos mondókázós éneklős foglalkozás zajlik, mely során a beszédhez szükséges artikulációs ügyesítés, ajak száj körüli izmok erősítése, ügyesítése folyik,gyakoroljuk a hangok megfelelő észlelését és képzését, a szavak és a ragozás megfelelő hangadás történik. A szülők otthonra fejlesztő játékötleteket kapnak amikkel segítik az érési folyamatokat és a beszéd beindítását.
A komplex fejlesztés egy olyan gyógypedagógiai tevékenység, mely kiterjed a nagy-, és finommotorika, kognitív képességek (pl.: emlékezet, figyelem, gondolkodás, észlelés), beszédértés és beszédprodukció, valamint szociabilitás, érzelmi fejlődés területére egyaránt. Az említett területekre vonatkozóan teljes körű állapotfelméréssel indítunk, hogy kiderítsük, mely részképességek esetén van szükség fejlesztésre. A felmérést követően fejlesztési javaslatot teszünk és fejlesztési tervet állítunk össze, mely alapján elkezdődhet a közös munka.
Gyakran felmerülő problémák (a teljesség igénye nélkül), amelyek esetén javasolt lehet a komplex fejlesztés:
Fejlesztés konkrét menete:
Az állapotfelmérés 3 x 45 perces alkalom, ahol a különböző részképességeket feltérképezzük, ezt követően eldöntjük, hogy a gyermek jelen állapota, illetve részképesség problémája milyen súlyosságú és az milyen fejlesztési gyakoriságot kíván meg. Ezután fejlesztési javaslatot teszünk a szülőnek. Amennyiben a szülő elfogadja az útmutatásunkat, abban az esetben a gyermek heti 1-2 alkalommal rendszeresen jár a foglalkozásokra. A heti fejlesztés 45 percben valósul meg, mely után rendszeresen visszajelzünk a szülőknek, és otthoni fejlesztő játékokat és/vagy feladatokat javaslunk, mellyel segítjük a szülővel közösen a gyermek fejlődését. Lehet tehát úgy tekinteni ezen alkalmakra, mint egyfajta kontrollra, melyen fejlesztés közben folyamat diagnosztikával nyomon követjük a gyermek állapotát újabb és újabb javaslatokat adva, számítva a szülők együttműködésére. Kezdetben mindenképpen egyéni formában valósul meg a fejlesztés, majd abban az esetben, ha a gyermeket csoport érettnek tekintjük, valamint életkorának és fejlettségi szintjének megfelelő csoport is rendelkezésünkre áll, abban az esetben lehetőség nyílik 2-3 fős kiscsoportos foglalkozásokra is.
Mi is a szomatopedagógia?
A szomatopedagógia a gyógypedagógia azon ága, mely a tartás- és/vagy mozgásszervrendszer (csont, ízületek, izomzat) veleszületett és/vagy szerzett károsodásából származó motoros funkciózavarok felmérését, kezelését, terápiáját végzi. Komplex tevékenység, mely feladatai közé tartozik a mozgásnevelés, kommunikáció, megismerős tevékenység, szociabilitás fejlesztése, környezet adaptációja és segédeszközzel való megsegítés biztosítása is.
Mit vizsgálunk?
Állapotfelmérés során funkcionális diagnosztikát végzünk, mely a következőkre terjed ki: általános fizikai jellemzők, funkciók motoros feltételei (izomerő, izomtónus, ízületi mozgásterjedelem, magasság, körfogat, hossz mérések), funkcionális képességek (testtartás, koordináció, egyensúly, fiziológiás hely és helyzetváltoztatás, reflexek), ADL funkciók ( mindennapi praktikus tevékenységek), motoros képességek (kitartás, állóképesség, ügyesség, gyorsaság) és szenzoros területek ( érzékelés, észlelés).
Kinek ajánlott?
A fejlesztés menete
Általános állapotfelméréssel kezdődik, melyhez, ha indokoltnak érzem, szakorvosi (kiropraktőr, ortopédus) vizsgálatot is kérek. Állapotfelmérést követően javaslatot teszek a fejlesztés menetére, fejlesztési tervet készítek és megkezdődik heti rendszerességgel a közös munka. A heti alkalmak után otthon végzendő gyakorlatokat, játékokat is ajánlok, melyek által közösen segíthetjük a gyermek fejlődését. Egy alkalom 45 perc. Kezdetben egyéni formában valósul meg, későbbiekben viszont ha csoport éretté válik a gyermek és életkorának, fejlettségi szintjének megfelelő csoport is a rendelkezésre áll, akkor kiscsoportos (2-3 fő) foglalkozásra is van lehetőség.