TSMT - vagyis Tervezett SzenzoMotoros Tréning.
Tervezett, mert a különböző területeken megvizsgált gyermek egyénre szabott feladatait tartalmazza. Szenzo - ugyanis a szenzoros- érzékelő, ingereket felvevő szervrendszerekhez,(látás, hallás, tapintás, szaglás, ízlelés) és kevésbé ismert (vesztibuláris és proprioceptív) kapcsolódik és hatással van rájuk. Motoros, vagyis mozgásos, mert a mozgássorok kivitelezésén keresztül hatunk az idegrendszer érési folyamataira ez a kivitelező rész.
Tréning, mert edzéselméletre épül meleg direkt módszer (fokozódó terhelés, ismétlésszám, gyakoriság), a feladatsor egy speciális edzés, ami az erősségeket és a gyengeségeket egyaránt, szinte észrevétlenül fejleszti, ez maga a terápia.
Gyakori tünetek, melyekre a TSMT jótékony hatással van:
A SzeretetERŐD Terápiás Központban a komplex gyógypedagógiai vizsgálatot mindkét szülő jelenlétében végezzük! A vizsgálatot azért nevezzük komplexnek, mert pszichológus bevonásával történhetnek a felmérések, amit szükség esetén szakorvosi pl. fül-orr-gégészeti is kiegészíthet. És minden esetben megelőzi egy neurológiai vélemény, javaslat melyet a szülők magukkal hoznak az első vizsgálati alkalomra. Így átfogó és részletes képet kapunk a gyermek érzelmi, értelmi, szociális és testi fejlettségéről. Esetenként tovább küldjük a gyermeket kiropraktőrhöz, craniosacrális terápiára, Dévény manuálterápiára, logopédushoz vagy más szakemberhez akinek a véleménye szükséges lehet a fejlesztés megkezdéséhez vagy tovább viteléhez.
A vizsgálat első részében beszélgetünk a szülővel, a felmerülő panaszról, tünetekről felvesszük az anamnézist anyával, amíg apa lefoglalja a gyermeket kirakóval, építővel. Mindeközben már a gyógypedagógiai megfigyelés zajlik, és közben anya a fontos kérdésekre válaszol. Kitérünk a terhesség, szülés körülményeire, majd a gyermek fejlődésére (pl. mozgás, beszéd, szobatisztaság stb.), betegségeire, bölcsődei, óvodai, iskolai éveire. (Segítség lehet hogy a vezetett babanaplót és a védőnők által kitöltött státuszlapokat magukkal hozzák.) Fontos az édesapa jelenléte is, mert a gyermek bemelegedése az idegen környezetben így biztonságosan zajlik, és az apában felmerülő kérdésekre is azonnal választ tudunk adni. Sőt nagyon fontos rész információkkal szoktak apukák rendelkezni és a jó meglátásaik is fontosak lehetnek a számunkra.
A szülővel való beszélgetés után a gyermekkel elvégezzük a szükséges vizsgálatokat, amelyek kiterjednek a nagymozgás, finommotorika, beszédértés, kifejező beszéd, kognitív funkciók, szociális-érzelmi és önellátás területeire. Mindezek feltérképezését játékos mozgásos feladatokkal érjük el. Fontosnak tartjuk a kapcsolattartást gyermeke pedagógusaival, bölcsődei gondozókkal, az őt támogató szakemberekkel.
Ezután, ha úgy döntünk közösen, hogy ez egy gyümölcsöző kapcsolódás kezdete, akkor időpontot egyeztetünk a Tervezett-Szenzomotoros-Tréning (TSMT) betanítására. Terápiás központunkban van lehetőség a mozgássort szakemberekkel gyakorolni így az otthon végzett feladatsort könnyebb kivitelezni.
A kontroll vizsgálatot minimum 6 hónap eltelte után érdemes elvégezni de esetenként a lassú fejlődést mutató gyermekeknél ez akár , de inkább 1 év is lehet. Az idegrendszernek időre van szüksége, hogy beépítse a megfelelő területekre az adott ingereket és a bevésődés folyamata is időhöz kötött. Minden gyermeknek egyedi a fejlődése. A Neurotipikus gyermekek körében a fejlődés gyorsabb és látványosabb is lehet, míg az eltérő fejlődésmenetű gyermekeknél ( SNI ) ez lassabb, és az ő esetükben a folyamatos megsegítés elengedhetetlen. És vannak helyzetek amikor elérünk a gyermek határáig, ahonnan pedig csak szintentartás lehetséges.
Első interjú, anamnézis felvétel, gyógypedagógiai felmérés 60- 75 percet vesz igénybe, igazodva a gyermek testi-lelki állapotához, terhelhetőségéhez, figyelmi kapacitásához.
TSMT- home tréning menete: A szülők a gyermekkel a megadott feladatokat sorrendben, előre megírt ismétlés számban, otthonukban végzik, és 3 hetente, havonta kontrollra jönnek, ahol az általuk vezetett tornanaplót és a begyakorolt feladatokat mutatják be. Az ellenőrzés alkalmával a terapeuta javítja az esetleges hibákat eltéréseket, és megsegíti a szülőt és a gyermeket, hogy milyen módon tudják otthon könnyebben végezni a gyakorlatokat. Mire kell majd a következő hetekben hangsúlyt fektetni és mi a következő szint, amit elvárunk a fejlődés érdekében.
Pszichológiai konzultáció minden esetben javasolt, a több szem többet lát elve alapján, hisszük, hogy a családok megsegítése több oldalról is indokolt, és a tapasztalat azt mutatja, hogy több szakember bevonásával, team munkában, sokkal eredményesebb is.
Van lehetőség gyógypedagógiai szülőkonzultációra, tanácsadásra, külön egyeztetett időpontban.
A tréningek során az ontogenetikus fejlődésmeneten haladunk végig a fejemeléstől egészen a felállásig és struktúráljuk az idegrendszer hálózati kapcsolatait. A hiányzó lépcsőfokokat megerősítjük, az idegrendszer „újrahuzalozása” megtörténik, a kéreg alatti érző-mozgató területek összerendeződnek.
A terápia során szoros érzelmi összetartó erő kialakul megerősödik a szülő és a gyerek között.
A terápia lényege, hogy szenzoros ingereket kap a gyermek és a feladatok elvégzése alatt normalizálódik az izomtónusa, a szenzoros érzékelése a spektrum normál tartományába kerül, megváltozik az ingerek felvétele és feldolgozása az agyban. Az egyensúlyszerv összeköttetésben van a vizuális (látó), auditív (halló) és beszélő rendszerrel. Az ide közvetített ingerek segítik érni az idegrendszert javul a figyelem, fegyelem, emlékezet, a mozgáskoordináció, a beszédészlelés, befogadó nyelvi készség és a kifejező beszéd.
A terápia során passzív és aktív ingereket adunk, plédben ritmikusan ringatjuk, miközben énekelünk és szemkontaktust veszünk fel vele, nagylabdán különböző irányokban mozgatjuk, több száz feladat közül válogatva a gyermek egyéni igényeit figyelembe véve hatunk az egyensúlyi rendszerre, a feladatok direktben hatnak az állás egyensúlyra és indirekt módon stimulálják az idegrendszer más területeit is. A terápia során nagyon fontos az alkalmazott ingerek sorrendjének betartása, minősége, téri iránya és ismétlésszáma, a TSMT-I-ben alkalmazott feladatok darabszáma 15-21 feladat általában. Az egyéni feladatsorokat (tréningeket) a szülő számára betanítjuk, és a család az előre megbeszélt szabályok betartása szerint otthon gyakorol home-tréning formában, heti 3-4-5-vagy akár 6 alkalommal. A tréning edzés elméletre épül, a fokozatosság elvét és a gyermek egyéni igényeit figyelembe véve alkalmazkodik a fejlődési sajátosságaihoz.
A feladatok elvégzése során a gyermek komplex vizuális-auditív-taktilis-proprioceptív ingert kap, melyek rendszeres ismétlésével vizuális (látott), auditív(hallott), taktilis(tapintott), térbeli, mozgásos emléknyomok alakulnak ki. A családok a betanított feladatsort otthon végzik gyermekükkel, majd 3-4 hét múlva egy kontrollvizsgálaton bemutatják a feladatsort, elmondják az aktuális állapotot. Torna naplót vezetnek a gyermek reakcióiról, egyes feladatokban való megnyilvánulásairól. Ennek tükrében történik a feladatok átírása, a következő szintre lépés ami 8-12 hét eltelte után esedékes.
A terápia komplexitása prevenciós, korrekciós, habilitációs, rehabilitációs szemléletű a holisztikus szemlélet módot követve a gyermeket családi rendszerével egységben kezeli. A tréning során figyelembe vesszük a gyermek fiziológiás, anatómiai jellegzetességeit és gyógytorna elemeket is alkalmazunk és kognitív (okosító) feladatokat is beépítünk a feladatsorba.
Az egyéni TSMT- I átlagos időtartama 6-12 hónap. Nagyjából ennyi idő szükséges ahhoz, hogy az idegrendszer érési folyamatai elinduljanak, és a bevésődés megtörténjen. A gyermek az egyéni TSMT-I után csoportos terápián (TSMT-II) tud részt venni, ami sok más fejlődési lehetőséget biztosít a számára, és amit az egyéni tréningen megtanult azt még jobban megszilárdíthatja. Javasolt csoportba járás 2 év, ami után a gyermeknek érdemes valamilyen sportági alaptechnikát választani és ott folytatni az éréshez szükséges ingerek felvételét.
Fontos a megszerzett készségeket tovább fejleszteni erősségeit, erősíteni, ezután beszélhetünk tehetséggondozásról.
Kérje gyermeke vizsgálatát, és megtaláljuk a számára legmegfelelőbb fejlesztési mozgásformát!
Az egyéni TSMT eszközei: pléd vagy hintaágy, csepphinta, nagyméretű (95-105 cm) gimnasztikai labda, billenőlap, gördeszka, forgószék, trambulin.
Kiknek ajánljuk: 3 hónapos kortól 12 éves korig minden olyan megkésett mozgás- és/vagy beszédfejlődésű, figyelmi, tanulási, viselkedési vagy magatartási problémákkal küzdő gyermekeknek akinek a szülei elkötelezettek a gyermekük gyors és hatékony fejlődését illetően.
Célunk: az idegrendszer érési folyamatainak megsegítése, a gyermek életkorának megfelelő és tőle elvárható motoros, pszichés, kognitív és szociális területekre való felzárkóztatás, szintentartás, tehetséggondozás.
A csoportos TSMT-II terápia alkalmazását minden esetben megelőzi a komplex gyógypedagógiai vizsgálat felvétele, hiszen annak eredménye jelzi a terápia indokoltságát. A csoportos TSMT-II terápia azoknak a gyermekeknek javasolt, akik a mozgásvizsgálat alapján enyhén megkésett (eltérő) teljesítményt vagy életkoruknak nem megfelelő teljesítményt mutatnak, de együttműködőek, terhelhetőek, irányíthatóak.
A csoportos TSMT-II elméleti alapjaiban megegyezik az egyéni TSMT-I - el, azonban érettebb funkciókkal rendelkező gyermekek számára alkalmazható.Közel ezer feladatból, izgalmas eszközök felhasználásával, a fokozódó terhelés elvét figyelembe véve állítom össze és mutatom be minden alkalommal azt a pályát, amit meg kell jegyezniük, le kell „küzdeniük”. Eközben észrevétlenül fejlődik a gyermekek nagymozgása, testvázlata, térbeli tájékozódása, oldalisága, mozgáskoordinációja, egyensúlya, egyidejű, többcsatornás figyelme, emlékezete, problémamegoldó gondolkodása, szerialitása, viselkedés kontrollja, feladat- és szabálytudata, illetve feladattartása.
A terápia során figyelmi, emlékezeti aktivitási folyamatokat ingerlünk. Figyelünk arra, hogy a beszéd és a mozgás szinkronban legyen, hiszen ez a tanulás alapja az iskolában. Tehát néz, hall, beszél, gondolkodik, mozog egyszerre. Ez a jó szenzomotoros szinkron, amitől függ a sikeres iskolai beválás. A gyerekek azokat az idegpályákat fogják a tanulásra használni, amelyeket ezekkel a nagymozgásokkal ki tudunk alakítani.
A TSMT-II (a TSMT-I-hez hasonlóan) is alkalmazza a fokozódó terhelés elvét, vagyis a könnyebbtől a nehezebb, egyszerűtől az összetettebb, a lassabbtól a gyorsabb felé haladunk.
A csoportos terápia feladatai közé több kognitív (értelmi) feladatot teszünk, mely során a gyermekeknek figyelniük, emlékezniük, gondolkodniuk, helyzeteket megoldaniuk, beszélniük, rajzolniuk, társaikkal együtt működve kell. Tehát a gyermek figyeli, megfigyeli, megérti a feladathelyzetet, majd egyedül vagy társaival kooperálva megtervezi és kivitelezi a helyzetnek megfelelő (adaptív) válaszát.A foglalkozások során a gyerekek a nehézségeikhez igazított változatos inger környezetben kipróbálhatják magukat, behozhatják lemaradásaikat, felkészülhetnek az óvodára, iskolára és egy választott sportág pontos elsajátítására.
A csoportos foglalkozáson heti 2x45 vagy 2x60 percben vesznek részt a gyerekek max. 10 fős csoportban.
A csoportos TSMT I-nek akkor van vége, ha az Állapot- és mozgásvizsgálat eredménye minden területen legalább 75% ez azt mutatja bekövetkezett az általános javulás motoros, pszichés-kognitív, szociális-érzelmi területen. A gyermek gyorsabb, hatékonyabb,a figyelme megfelelő, terhelhető, elfogadja az irányítást és társaival is együttműködő.
Ezután érdemes egy sportági alaptechnikát elsajátítania és azzal folytatni a mozgás által megszerezhető kompetenciákat.
Célja a sikeres iskolai beváláshoz elengedhetetlen készségek elsajátítása:
A TSMT II leggyakrabban alkalmazott eszközei: billenőlap, tornaszőnyeg, labdák, tornapad, bordásfal, trambulin, hinták, rugós deszka, gördeszka, pallók, hengerek, gólyalábak, kötelek, kuglik, babzsákok, karikák, labdák, zsámoly, bólyák, rudak.
Kinek ajánljuk: figyelmi problémákkal küzdő, „ügyetlen”, hiperaktív, iskolaéretlen, részképesség problémás, önbizalomhiányos, spektrumzavaros gyerekeknek.
Célunk: a sikeres iskolai beváláshoz szükséges készségek fejlesztése